کابل کواکسیال(Coaxial) یا هم محور

کابل کواکسیال کابلی است با مغز رسانای داخلی که با پوشش عایق نارسانای منعطفی محصور شده‌است؛ روی این لایه ی منعطف نیز لایه ی رسانای نازکی برای انعطاف کابل به هم بافته شده‌است که به آن شیلد(shield) گفته می شود. هدف از این لایه رسانای خارجی جلوگیری از نفوذ نویز های محیط اطراف کابل می‌باشد. همه ی این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی شده‌اند.

کابل کواکسیال

این کابل‌ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند. مثلاً کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی؛ کابل مورد استفاده در آنتن ماهواره ‌های خانگی و تلویزیون ها همگی از نوع هم ‌محور ۷۵ اهمی هستند. اگر به بدنه آن‌ها دقت کرده باشید، امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر روی آن نوشته شده است.

یکی از مشخصات بارز کابل هم‌محور این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی‌شود، یعنی موج انتقالی کاملاً شیلد و محافظت می‌شود.

کابل های کواکسیال به دو دسته Thin Net و Thick Net تقسیم می شوند:

Thin Net: این نوع کابل هم ‌محور قابل انعطاف است و قطر آن در حدود 0.25 اینچ می‌باشد. از آنجا که Thin Net نرم و انعطاف‌ پذیر است و کار کردن با آن هم آسان می‌باشد، تقریباً در تمام شبکه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد. در شبکه‌هایی که از Thin Net استفاده می‌کنند، کابل مستقیماً به کارت شبکه متصل می‌شود. نوع نازک کابل هم‌محور می‌تواند سیگنال‌ها را تا فاصله تقریبی 185 متر ارسال کند، بدون آن که تضعیف شوند. سازندگان کابل، در مورد طراحی متفاوت کابل‌ها به توافق رسیده‌اند، کابل Thin Net جزء کابل‌های خانواده RG-58 بوده و دارای امپدانس 50 اهم است. امپدانس، مقاومت سیم در برابر جریان متناوب است. تفاوت اصلی میان کابل‌های خانواده RG-58 هسته مسی در مرکز آنهاست. این هسته می‌تواند به صورت یک مفتول یا چند تار به هم تابیده باشد که از نظر قابلیت استفاده بیشتر مناسب شبکه‌های کامپیوتر و سیستم‌های رادیویی از جمله انتقال بیسیم‌ های نظامی بوده و مناسب انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل راه دور نیست.

Thick Net: این نوع کابل، هم‌محور انعطاف‌پذیر و قطر آن در حدود 0.5 اینچ است. گاهی اوقات به کابل Thick Net، اترنت استاندارد نیز گفته می‌شود. زیرا اولین نوع کابل هم‌ محور بود که در معماری شبکه معروف Ethernet به کار برده شد. هسته ی مسی این کابل هم ‌محور ضخیم ‌تر از نوع نازک آن است. البته این روزها از این کابل به ندرت استفاده می‌شود و در موارد استثناء به عنوان ستون مهره شبکه به کار می‌رود. هر چه هسته ضخیم ‌تر باشد، سیگنال می‌تواند مسافت طولانی‌تری را بپیماید؛ بنابراین کابل Thick Net نسبت به Thin Net سیگنال‌ها را در مسیرهای طولانی‌تری هدایت می‌کند. نوع ضخیم کابل هم ‌محور می‌تواند سیگنال‌ها را بدون تضعیف تا فاصله 500 متر انتقال دهد؛ بنابراین با توجه به قابلیت Thick Net در پشتیبانی عمل انتقال داده‌ها در مسافت‌های طولانی، از آن به عنوان ستون اصلی برای اتصال شبکه‌های Thin Net کوچکتر به یکدیگر استفاده می‌شود. برای اتصال شبکه‌های کوچک Thin Net به شبکه‌های Thick Net از وسیله‌ای به نام ترنسیور استفاده می‌شود.

در نصب دوربین مداربسته آنالوگ از کابل کواکسیال RG-59 استفاده می شود که زیر مجموعه ای از کابل های Thin Net است.

دیدگاهتان را بنویسید