تاریخچه دوربین مداربسته

در این نوشته، تاریخچه ای از دوربین مداربسته و نحوه پیدایش آن را بیان خواهیم کرد.

اولین دوربین مداربسته، طبق تاریخ دوربین مداربسته در سال 1942 اختراع گردید. این سیستم طی آماده سازی و راه اندازی موشک V2 در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. به منظور نظارت بر مراحل راه اندازی این موشک، یک مهندس دوربین خامی را در داخل جعبه ای قرار داد تا تصاویر زنده ی راه اندازی موشک را به مانیتوری که در فاصله ای مناسب از دوربین قرار داشت انتقال دهد.

تاریخچه دوربین مداربسته 1

در اواخر جنگ جهانی دوم نیز، کشور آمریکا از این تکنولوژی برای نظارت بر اجرای آزمایش های اتمی خود استفاده نمود. چند سال بعد نیز در این کشور شرکتی به نام Vericon (اولین کمپانی تولید دوربین مداربسته)، سعی کرد دوربین های مدار بسته را به عرصه ی تجاری عرضه کند که البته این سرمایه گذاری موفق نبود و عده ی بسیار اندکی از آن یاد می کنند.

بعد از آن، برای اولین بار در دهه ی 1960 در حالی وارد کشور انگلستان شد که پلیس انگلستان، دو دوربین موقت را برای تماشای مردم در طول سفر خانواده سلطنتی تایلند به لندن در میدان ترافالگار نصب نمود و یک سال بعد نیز سیستم حمل و نقل در شهر لندن توسط دوربین های مداربسته ی دائمی، امنیت شبکه ی راه آهن خود را ارتقا داد و بعد ها سیستم دوربین های مداربسته در سایر نقاط لندن و لیورپول نیز نصب شدند اما با توجه به هزینه های نصب بسیار بالا و مشکلات مربوط به کابل دوربین های این پروژه ها پیشرفت چشم گیری نداشتند.

تاریخچه دوربین مداربسته 2

درتاریخچه ی دوربین مداربسته، این سیستم در ابتدا در اختیار دولت بوده و در واقع برای نظارت پلیس در دهه 1960 استفاده می شده و کم کم در دهه بعد و با پیشرفت تکنولوژی، دوربین های مداربسته در خیابان ها و حتی مغازه ها نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

هم چنین نخستین سیستم امنیتی در منزل که شامل دوربین مدار بسته بود توسط Marie Van Britten Brown در سال 1969 اختراع شد و نسخه ی اولیه شامل چهار حفره در درب جلویی و یک دوربین بود که فیلم این دوربین امکان اتصال به تلویزیون را داشت و می شد آن را کنترل کرد. هم چنین یک میکروفون دو طرفه برای گفت و گو تعبیه شده بود که در این سیستم در صورتی که شخص آشنا بود، با استفاده از کنترل از راه دور درب باز می شد و در غیر این صورت زنگ هشدار به صدا در می آمد.

تاریخچه دوربین مداربسته 3

سرانجام در دهه 1970 با ظهور ضبط های ویدیو کاست، دوربین های مداربسته ی زنده جای خود را به دوربین های نظارتی دادند . به این مفهوم که دوربین ها، تصاویر را برای تجزیه و تحلیل ضبط می کردند. این فناوری بزرگ ترین گام در گسترش کاربرد این سیستم و نقطه عطفی در تاریخچه ی دوربین مداربسته بود.

پیرو این تحول بزرگ در سال 1974، برای اولین بار دوربین های مدار بسته جهت نظارت بر ترافیک در جاده های اصلی منجر به داخل و خارج از لندن مورد بهره برداری قرار گرفتند و تنها یک سال بعد بود که برای نخستین بار در تاریخ، دوربین مداربسته برای مسابقات فوتبال نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در همین حین سیستم های امنیتی دوربین مداربسته وارد بازار های تجارت جهانی شدند که در این زمان دوربین های مداربسته بصورت دستی کنترل می شدند و تنها تصاویری سیاه و سفید را به دست می دادند، اما با این حال با استقبال گسترده شرکت ها، ایستگاه های بنزین، بانک ها و برخی منازل مواجه شدند و صنایع دیگر نظیر شرکت های بیمه و … نیز از دوربین های مداربسته برای اجرای قانون و رد ادعاهای دروغین استفاده می نمودند که از این نقطه به بعد، فیلم های ویدیویی ضبط شده توسط دوربین های مداربسته به عنوان مدرک، پای تقریباً ثابت در دادگاه ها شد.

با وجود تمامی کم و کاست های این تکنولوژی، دوربین های مداربسته توانستند جای خود را در بازار تثبیت کنند و به عنوان فناوری ای در حال توسعه محبوبیت یابند که با تمام این اوصاف، دوربین های مداربسته ی اولیه دارای نکات ضعف بسیار زیادی بودند؛ نوار های این دوربین ها مدام نیاز به تعویض داشت و یا حتی می توانستند از بین بروند و فرسوده شوند، هم چنین دوربین های مداربسته در نور کم یا تاریکی نمی توانستند کار کنند اما به رغم تمام این مشکلات و محدودیت ها، دوربین های مداربسته در طول این دهه و در دهه های آتی بیشتر رشد نمود.

تاریخچه دوربین مداربسته 4
تاریخچه دوربین مداربسته 5

جهت مشاهده محصولات دوربین مداربسته شرکت ایمن ایساتیس می توانید برروی لینک زیر کلیک کنید:

https://eimenisatis.com/product-category/cctv/

دیدگاهتان را بنویسید